Meer dan eens zei mijn Lief tegen mij dat ik altijd in omwegen praat voordat ik tot de kern kwam van wat ik eigenlijk wilde zeggen en ja, dat klopt nog steeds. Inmiddels heb ik dat omarmd en geaccepteerd omdat het simpelweg bij mij hoort. Het is wie ik ben. Dit vlammetje gaat dus ook via zijpaden en omweggetjes.
26 juni was de verjaardag van mijn lieve papa, hij zou 97 jaar zijn geworden en precies die dag ga ik met een goede vriendin naar een theatervoorstelling van Stef Bos. Natuurlijk weet ik dat zijn lied “papa” vrijwel zeker zal komen en dat gebeurt ook. Toch hou ik het droog bij het nummer, misschien wel door zijn prachtige verhaal over het lied waarvan ik de kern niet wil vertellen omdat ik ieder ander gun dat op een eigen manier te beleven. Het nummer dat Stef daaraan verbindt raakt me echter diep en dan stromen mijn tranen niet te stoppen ongegeneerd. In elke tekst zit wel iets dat naadloos aansluit op mijn gevoel, het is een wonderschone betoverende avond.
Dat was vrijdagavond en op de bloedhete zaterdag werkt alles nog intens door. Vandaag is het zondag en ik besluit dat ik er hoe dan ook op uit wil dus ik pak de fiets en kies een stukje langs de IJssel met als landingsplek Meadow. Wat een goed besluit is dat! Ik land, kom tot rust, geniet, neem mijn tijd. Ontzettend vriendelijk personeel, een heerlijke plek, ultiem genieten. Ik lees zelfs een lief klein boekje uit genietend in een strandstoel.
Dan kom ik thuis. Al bij het binnenfietsen in het dorp slaat me de hitte tegemoet. Wat ben ik blij dat ik naar de IJssel ben gegaan! Eenmaal in m’n achtertuintje check ik wat berichtjes op mijn telefoon en daar begint (of was het al begonnen?) het domino-effect. Berichtje van lieve vriendin over niet loslaten maar anders vasthouden. Flashback naar mijn eigen vlammetje van meer dan tien jaar geleden met alle herinneringen aan die tijd én het besef hoe alles maar dan ook alles in elkaar grijpt.
Menigeen zal dit afdoen als toeval maar ik geloof niet in toeval. Ooit zei een wijze vrouw mij “toeval is iets wat je toe-valt, je moet alleen wel bukken om het op te rapen”. Die wijsheid heb ik verankerd.
En zo zijn de gebeurtenissen van de afgelopen dagen absoluut een domino-effect, maar voor mij onomstotelijk sterrenstof, rijkelijk uitgestrooid vanuit het universum.
Domino-effect of sterrenstof? 💖
