Totaal aantal pageviews

donderdag 7 november 2013

Mijn Rotterdam

Als geboren Rotterdamse blijf ik altijd houden van die stad, mijn stad.
Het feit dat ik daar op twintigjarige leeftijd ben weggegaan doet daar niets aan af.
Integendeel zelfs, waar mijn wegen ook zijn gegaan, en hoe mijn leven ook is verlopen, Rotterdam is en blijft "mijn" stad.
Ik merk het zelfs wanneer ik er er langs rij, er helemaal niet hoef te zijn.
Bij het naderen van de stad alleen al borrelt een niet tegen te houden Rotterdamse tongval naar boven, mijn hart klopt sneller. Dan vanaf de snelweg het zien van de voor mij zo bekende en vertrouwde gebouwen, allemaal met hun eigen herinneringen, hun eigen beelden.
Station Noord, de Straatweg, de Rotte, het groene torentje van de Oranjekerk, Hillegersberg...
Beelden uit mijn jeugd, mijn hemel, wat heb ik veel liggen in die stad...
Zelfs het zien van een troepje kwetterende mussen doet mij denken aan Rotterdam, waar het altijd barstte van de de mussen, die mooie brutale straatmussen, alles overlevend..

En het lijkt wel of naarmate ik ouder word het ook dierbaarder wordt, een gekoesterde periode.
Natuurlijk was niet alles rozengeur en maneschijn, maar ik merk dat het mooie in mijn herinnering overheerst. Of komt dat omdat ik die laat overheersen, de mindere beelden gewoon niet toelaat, het romantiseer? Eigenlijk kan me dat niet schelen, ik geniet van het mooie, het warme, het voor mij zo karakteristieke Rotterdamse. 
Het recht door zee, het "niet lullen maar poetsen", die onvervalste tongval, het hartelijke en vrolijke contact op de markt en in de winkels. Beelden op televisie van havenbaronnen in pak, die praten over bergingsklussen wereldwijd, maar altijd in plat onvervalst Rotterdams. Geen kapsones. 
Gepakt word ik door foto's van mijn stad, die indrukwekkende Zwaan, Hotel New York, de Maas, de Euromast, de haven, het altijd indrukwekkende beeld van Zadkine, die mooie skyline, ik geniet van die beelden.
Voor mijn werk ben ik heel veel bezig met en op Social Media, vooral op Twitter en Facebook, en ik merk dat ik ook daar getriggerd word wanneer ik artikelen of foto's tegen kom over Rotterdam, dat wanneer ik ze zie ik datzelfde warme en trotse gevoel krijg.
Ik ben een geboren Rotterdamse en wat ben ik daar trots op!



1 opmerking: